Fototriss: Lång

Fototrissens tema denna påskhelg är lång. Då tyckte jag att dessa tre bilder passade bra på många sett för temat och denna kristna högtid. Det är bilder på ”bonnstan” som vi har här i Skellefteå och dessa bilder tog jag i höstas. Kyrkstugorna är från 1600-talet och ligger nära kyrkan. Dessa fina kammare har funnits en lång tid. Det är 116 hus och nästan 400 kammare. Alla stugorna ägs av privatpersoner och det finns ingen el indraget i dem, bara en öppen spis.

Bonnstan kom till då det på den tiden var kyrkoplikt och socknen var stor och det var långt att färdas för en del. Bodde man inom 1 mil skulle minst en person från hushållet besöka kyrkan varje helg annars fick man böta 1 daler kopparmynt. Mer historik och bilder om bonnstan finns här

Fler bidrag hittar ni på

banner

Bloggnytt

33 thoughts on “Fototriss: Lång

  1. Himmel vårt land är fullständigt fullmatat med intressanta ställen..Bonnstan har jag aldrig höret talas om..tänk vad man lär sig i bloggvärlden..

    Ja det var långa gatan där i stan o böter om man inte gick till kyrka..voj voj..

  2. Åh, vilket härligt ställe, och vilken historia! Är det fritidshus idag då eller är det vanliga hem? Låter som en rolig utmaning att leva utan el i dagens samhälle…!

  3. Intressant med historien – kopplat till byggnaderna.
    En daler kopparmynt var mkt pengar!!
    Glad för att kyrkan förlorat sitt maktgrepp o vi kan välja själv.
    Fina bilder.

  4. Bonnstan?? Jag skäms!! Ligger det vid Nordanå, eller?? Påminner om Lövångers kyrkstad (när jag var där för 40 år sen….)
    Vackra bilder o en intressant historia!

  5. Vilken fin känsla det är bilderna. Visar det där lite sneda och vinnda som vi uppfattar idag som charmigt.
    Spännande läsning. Skulle jag komma SÅ långt norrut får jag kika förbi.
    HA det gott!

  6. Spännande triss och fina bilder! Alltid intressant med lite historia så här🙂 Nu ska jag följa länken och läsa mer om bonnstan. Tack för den…
    God fortsättning på helgen!

  7. Vilken spännande och otroligt vacker miljö! Så glad jag är att du visar den och dessutom i så fina bilder! Jag kan ana att det måste vara en speciell gemenskap där på somrarna, rena kollot – och samtidigt så otroligt annorlunda förr!

  8. Vackra bilder du tagit på husen, kul att dom har fått vara kvar. Numera byggs statarlängorna på höjden.

  9. Vad spännande med lite historia och så fina bilder. Tänk att alla dessa kyrkstugor står kvar idag. Fantastiskt välbevarade. Trä är vackert, tidslöst och helt klart ett hållbart byggmaterial😉

Kommentera

