2 blir 3

Ja i natt blir det sommartid. Klockan två ställer vi om den till tre och det känns ju rätt bra att vi får ljusare kvällar. Har lite svårt att kombinera orden sommartid och snö. När jag tittar ut genom fönstret nu ser det ut så här…..

Snö på sommaren… Nej tack! Lite kuriosa om sommartid är ju att vi i Sverige ställde om klockan första gången 1916. Men det blev bara ett år den gången för bönderna klagade på svårmjölkade kor.

Här i sverige införde vi sommartid 1980 vi i Europa och Nordamerika är det som i huvudsak ställer om till sommartid. Helt otroligt att många av oss (mig inräknad) inte vet om det är fram eller tillbaka klockan skall ställas.

Det finns ju en del minnesramsor bl.a. ”Ställ fram utemöblerna, sätt tillbaka utemöblerna” eller ”Se fram emot sommaren, se tillbaka på sommaren”. Amerikanerna brukar anväda ”spring forward, fall back”. Jag känner att jag förlitar mig på att dagspressen fortsätter att skriva om hur och när vi ska ställa om klockan. Säger bara välkommen sommaren!

2 thoughts on “2 blir 3

  1. one more week and we go back to normal time after six months of ‘daylight saving ‘time …now the mornings are dark so we will be glad to have light when we wake up!

Kommentera

